Opis sytuacji: | Możliwa przyczyna i ewentualne zalecenia: |
Po otwarciu drzwiczek z kotła wydostaje się dym, dymienie z zasobnika, cofanie się spalin do kotłowni | Brak ciągu kominowego: – należy sprawdzić drożność komina lub jego parametry oraz poprawność podłączenia kotła z kominem, – należy sprawdzić, czy do komina nie zostały podłączone inne urządzenia grzewcze, – przy rozruchu kotła należy wygrzać komin.Zakończenie komina znajduje się poniżej najwyższej kalenicy dachu: – należy podwyższyć komin.Zanieczyszczone kanały spalinowe: – należy wyczyścić kanały spalinowe.Zawieszenie paliwa w zasobniku (np. mokrego lub o zbyt dużej granulacji): – należy zmienić paliwo na gatunek wskazany jako paliwo zasadnicze w niniejszej DTR-ce. Bardzo niskie ciśnienie atmosferyczne. |
Z kotła następuje wyciek wody (“kocioł leje”) | Kondensacja pary wodnej: – należy rozpalić paliwo do możliwie wysokiej temperatury oraz utrzymać ją na kotle przez kilka godzin. Niewłaściwa instalacja kotła: – należy sprawdzić czy termometr oraz zawory bezpieczeństwa i spustowy są dobrze dokręcone i uszczelnione. |
Brak możliwości uzyskania wysokiej temperatury na kotle, mało intensywne spalanie | Brak ciągu kominowego: – należy sprawdzić drożność komina lub jego parametry oraz poprawność podłączenia kotła z kominem, – należy sprawdzić czy otwarta jest przysłona kominowa. Źle dobrany kocioł do instalacji lub wadliwie zaprojektowana instalacja: – należy poprosić o pomoc wyspecjalizowany serwis. Spalanie niskokalorycznego paliwa: – należy zmienić paliwo na gatunek wskazany jako paliwo zasadnicze w niniejszej DTR-ce. Zbyt duża ilość popiołu na retorcie: – należy oczyścić zanieczyszczone palenisko i ewentualnie skorygować nastawy sterownika. Źle dobrana nastawa przesłony wentylatora: – należy wyregulować przesłonę, tak aby ilość dostarczanego powietrza była wystarczająca. Awaria wentylatora: – należy sprawdzić czy do wentylatora dociera napięcie, zgłosić awarię do serwisu. Zanieczyszczona komora powietrzna palnika: – należy wyczyścić komorę powietrzną palnika. Zanieczyszczone kanały spalinowe: – należy wyczyścić kanały spalinowe. Brak dopływu powietrza do kotłowni: – należy zapewnić dopływ powietrza w ilości wymaganej do kontynuacji procesu spalania. Spalanie niskokalorycznego paliwa: – należy zmienić paliwo na gatunek wskazany jako paliwo zasadnicze w niniejszej DTR-ce. Niewłaściwa regulacja kotła: – należy wyregulować nastawy parametrów zgodnie ze wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi sterownika. |
Osadzenie się na ścianach komory spalinowej smolistego osadu | Silne zanieczyszczenie komory spalania, kanałów konwekcyjnych i dymowych: – należy wyczyścić wymiennik kotła. |
Zbyt niska temperatura wody mimo intensywnego palenia | Niewłaściwie dobrany kocioł do powierzchni użytkowej, duże straty ciepła w budynku: – należy sporządzić bilans energetyczny budynku i ewentualnie wykonać jego docieplenie. |
Wygasanie kotła w czasie pracy automatycznej | Zakłócenie to może powstać w wyniku zastosowania paliwa o niskiej kaloryczności bądź też w wyniku niewłaściwie ustawionych parametrów pracy (praca podajnika, przerwa podajnika, czas przepalania, przerwa przepalania). Parametry należy ustawić tak aby spalanie odbywało się u wylotu retorty (nie w głębi), przerwa przepalania nie powinna być zbyt długa. Kontrolować kocioł przez kilkanaście godzin i ustalić parametry w sposób praktyczny. Przyczyną wygasania może być również zbyt mały odbiór ciepła (kocioł pracuje ze zbyt małą mocą). Kocioł nie może pracować z mniejszą mocą niż taka, która jest wynikiem samego przepalania (podtrzymania procesu palenia) przy temperaturze wody do 85oC. Gdy temperatura wody wzrośnie powyżej 95oC, włącza się blokada przepalania i kocioł gaśnie. |
Wygasanie kotła bezpośrednio po rozpaleniu | Należy sprawdzić czy sterowanie kotła jest ustawione na pracę automatyczną – jeśli nie – rozpalić ponownie i przejść na sterowanie automatyczne |
Zakleszczenie podajnika, brak napięcia na zaciskach silnika | Zakleszczenie może nastąpić poprzez podanie wraz z opałem kamienia, metalu itp. albo jeżeli w kotle przez dłuższy okres czasu spalany był wilgotny i mocno zasiarczony opał, co doprowadziło do skorodowania ślimaka. Należy wyłączyć zasilanie elektryczne, odkręcić nakrętki i otworzyć okienko rewizyjne pod zbiornikiem paliwa, wyciągnąć przedmiot, który zablokował podajnik, w przypadku ścięcia zawleczki przeciążeniowej sprzęgła zamontować nową zawleczkę. W celu wprowadzenia zawleczki bezpieczeństwa należy ustawić połówki sprzęgła tak, aby otwory bezpieczników były współosiowe. W tym celu należy obracać wałkiem podajnika – nie wolno obracać wałka motoreduktora. Próba siłowego obracania wałka motoreduktora doprowadzi do jego zniszczenia i bardzo poważnej awarii. Zamknąć hermetycznie okienko rewizyjne, uruchomić kocioł ponownie. Zakleszczeniu towarzyszy alarm który wyświetla się na sterowniku. Motoreduktor jest dodatkowo zabezpieczony szklanym bezpiecznikiem (typ radiowy). W przypadku zablokowania lub przeciążenia silnika następuje jego przepalenie i silnik zostaje odcięty spod napięcia. |
Nadmierna temperatura kotła | Sprawdzić nastawę regulatora temperatury, nastawić żądaną temperaturę. Sprawdzić ilość wody w instalacji – gdyby z jakiegokolwiek powodu podczas palenia w kotle zaistniał w nim brak wody nie wolno dopuszczać do kotła zimnej wody – uzupełnienie wody może nastąpić dopiero po wystudzeniu kotła. |
Nagły wzrost temperatury powyżej zaprogramowanej | Należy zwiększyć przerwę pomiędzy cyklami podawania paliwa, przymknąć osłonę wentylatora |
Ewentualne usterki, drobne przecieki może usunąć tylko uprawniony do spawania zakład!
Producent nie odpowiada za szkody spowodowane przez elementy niepożądane,wprowadzane do podajnika z opałem!
Wszelkie operacje na podzespołach elektrycznych
NALEŻY WYKONYWAĆ TYLKO PRZY WYJĘTEJ WTYCZCE Z GNIAZDKA ELEKTRYCZNEGO!